نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، ابتکاری جدید برای ادغام بیشتر با اقتصاد جهانی

نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (China International Import Expo) ابتکار جدیدی است که به میزبانی وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین و شهرداری شانگهای از سال 2018 به صورت سالانه و در فصل پاییز برگزار می‌شود. دولت چین هدف از برگزاری این نمایشگاه را حمایت از تجارت آزاد و اقتصاد جهانی و باز نمودن درهای بازار چین به روی دنیا اعلام نموده است. سازمان تجارت جهانی، کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد از مشارکت کنندگان در برگزاری این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه در دو بخش ملی و غرفه‌های شرکتی در بخش‌های مختلف اعم از تجهیزات الکترونیکی، خدمات، تجهیزات هوشمند، محصولات غذایی و کشاورزی، محصولات بهداشتی و درمانی و غیره در مساحتی به وسعت 360 هزار متر مربع برگزار می‌گردد. در دومین دوره برگزاری این نمایشگاه در سال 2019 و با حضور بیش از 126 هیئت خارجی رسمی و بیش از 3800 شرکت از 181 کشور جهان، حجم معاملات انجام شده در دوره برگزاری 71.13 میلیارد دلار اعلام شد که نسبت به سال قبل از آن 23 درصد رشد داشته است. تعداد رسمی ثبت نام کنندگان دومین دوره حدود 500 هزار نفر بوده که تا روز پایانی نمایشگاه، بیش از 900 هزار نفر از آن بازدید داشتند.

هدف از انتخاب شانگهای به عنوان محل برگزاری این نمایشگاه، جایگاه این کلانشهر به عنوان مرکز تجاری چین، حضور پر رنگ دفاتر مرکزی و منطقه‌ای شرکت‌های چند ملیتی در این شهر، اتصالات هوایی بین شانگهای و 282 شهر جهان و مرکزیت این شهر در طرح‌های توسعه‌ای دولت چین در خصوص منطقه دلتای رود یانگ تسه ارزیابی می‌گردد. جمهوی اسلامی ایران نیز در دوره گذشته نمایشگاه به ویژه در بخش غرفه‌های شرکتی حضور قابل توجهی داشته و در دومین دوره آن در سال 2019 نیز، با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در بخش ملی نیز حضور موثری داشته است. حضور شرکت‌های ایرانی و نمایش قابلیت‌های کشور در بخش پاویون ملی در نمایشگاه CIIE، می‌تواند تأثیرات مهمی در به نمایش گذاشتن توانمندی‌هایایران نزد بازار داخلی چین و سایر کشورها داشته باشد.